Translate

Tuesday, January 22, 2013

Tutorial: Vagga

Nu äntligen testade jag att "väva" en vagga (som jag sa att jag ville göra i detta inlägg redan 2011) Jag gjorde som denna beskrivning, eller nästan i alla fall...
Jag ritade en rektangel på ett rutat papper, 7x3,5cm. La papperet på en bit frigolit och stack ner tandpetare i varje ny ruta. Alltså på strecket. Tandpetarna bör stå så rakt som möjligt. (Jag slarvade självklart och resultatet blir en skev vagga... så kan det gå..)

Sen tog jag ett brunt virkgarn (nått jag hade hemma bara) och gjorde som knutar i första varvet. Ett omslag liksom, det syns nog bättre på originalet bild nr.8


Sen vävde jag varannan framför varannan bakom. I beskrivningen har hon två trådar, det kan vara att föredra, då pinnarna är jämt antal och om man ska väva med en tråd som jag gjorde måste det vara ojämt så man hamnar bakom där man var framför nyss... men jag fixade till det lite så det funkade såhär med, drog runt tråden lite extra och så. 

Det tar sin tid att väva! Dottern sov middag i 2,5 tim idag och jag hann precis väva klart. Det sista varvet gjorde jag som det första, omslag och limmade på tråden så den inte ska lossna från tandpetarna. Jag tog vanligt vitt hobbylim som blir genomskinligt när det torkat. Sen tog jag en hovtång och knipsade av tandpetarna och flätar nu en fläta att sätta på kanten.
De undre spetsarna ska även de knipsas av, men det gör jag efter jag satt fast flätan där uppe.
Här ser man ju både lim och att mina pinnar ej stod rakt så vaggan lutar en aning inåt.. Alla missar syns så bra på kort, även om korten är så suddiga som mina ;) Men jag hoppas att helheten blir ok sen iaf.
Flätan på plats. Jag vände vaggan upp och ner och har botten som toppen. Så smalnar den av där nere istället.
Tyvärr syns limmet väldigt på detta garn, vi får se om jag kan ta bort resterna eller ej...

Fortsättning följer....

No comments:

Post a Comment

Thanks for reading, I love to read your comments =)
Hannah